En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 12 december 2015

Jag är rasist

Av Sara Modigh - 12 december 2015 11:45

Eller jag blev åtminstone kallade för det igår av en man jag hade samtalat med på en chatt. Anledningen? Jag kallade honom "ful man" efter att han kallat mig för "tjock kvinna" eftersom jag somnade och inte svarade på ett par timmar.


Zaidoon 1:49
Jag är 29 år gammal och jag är singel dessa är mina bilder
Sara 1:50
Jag är 25 och jag är gift
Zaidoon 1:52
Jag är ledsen för stör du jag inte vet att du är gift
Sara 1:53
Okej
Zaidoon 1:54
du är väldigt snäll
Sara1:55

Tack

Zaidoon 1:56

Can I meet you
1:57
I'm attracted to you
1:57
Plz


Zaidoon 10:26
Kan jag få tillgång till dina privata foton?

12:58
Zaidoon
You are so fatty
Sara 12:59
?
Zaidoon 13:05
Fatty woman
Sara 13:29
Ugly man
Zaidoon 13:29

Dirty woman
13:30
Racist
13:30
Fuck to race
Sara 13:31
Oja
Zaidoon 13:32
I'm Muslim
13:33
Why you be angry?
Sara 13:35
För du är otrevlig och respektlös
Zaidoon13:39
Fucken bitch
Sara 13:50
Det där bevisar exakt min poäng
Zaidoon13:53
nej det är din respekt och du är rasistiska
Sara13:53
Vad har jag sagt som är rasistisk menar du?!
Zaidoon13:55
du hatar Arabisca

Sara 13:56
Varför skulle jag göra det?
13:58
Däremot kanske jag hatar dig just nu. Men det har ingenting med din religion eller ditt ursprung att göra. Utan det beror på att du beter dig som stor jävla rövhatt!


..................................................

..................................................

..................................................

.......................




Vad är egentligen rasism? Är det någon som vet överhuvudtaget längre?

Är man rasist när man ger tillbaka med samma mynt? Är man utsatt för rasism när man som svensk blir kallad svenne av ett gäng bråkstakar? Är man rasist om man hissar flaggan eller sjunger nationalsången? Är pepparkakor i luciatåg rasistiska? Är hela julen rent utsagt rasistisk?


Eller är det så att vi faktiskt tappat begreppet om vad rasism är? 

Rasistkortet slängs ut precis hela tiden och ofta används det i situationer där det inte alls är relevant. 


"Hähä du är inte intresserad av att ha sex med mig, då är du rasist" - Nej det är jag inte! Bara för att jag inte är intresserad av att idka samlag med någon så betyder det inte att det har med religion eller hudfärg att göra. Det handlar snarare om att jag inte ligger med alla människor i hela världen. 


"Hen sa "Vita subba" till mig, därför är jag utsatt för rasism." - Nej det är du inte. Skillnaden mellan rasism och mobbning är att mobbning sker av en begränsad grupp människor på till exempel en skola eller arbetsplats. Rasism är när mobbningen sker av ett helt samhälle. 


Den här eviga diskussionen om vem eller vad som är rasist och varför känns så tröttsam. 

Hela ordet har, i alla fall för mig, nötts ut. Begreppet rasism känns urvattnat och som en sådan där grej folk hela tiden slänger ur sig utan att tänka sig för. Det känns lite som om det snarare är en förolämpning än ett ord för att beskriva ett rashat och de följder det hatet får för de utsatta.  

Är jag rasist? 

Jag hoppas innerligt att så inte är fallet, för jag anser att alla människor ska få leva på lika villkor. Jag önskar att ingen någonsin ska behöva diskrimineras på grund av härkomst, utseende, sexuell läggning eller sjukdom/handikapp. 
Jag anser också att alla har rätt att ha sin egna tro och sina egna seder.  Jag är svensk, därför gör jag "svenska saker" som att fira midsommar, äta köttbullar och sjunga luciasånger. Men vad är egentligen "Svensk".

 

Jag brukar inte precis gå runt och reflektera över mitt ursprung och min svenskhet. Jag bara gör det jag är van vid och det jag är uppvuxen med, precis som alla andra. 

Precis som att vissa familjer äter ärtsoppa varje torsdag firar vissa länder jul den 24-26 december. Alla har vi seder vi är uppvuxna med och det borde respekteras. Jag tror inte att så många bryr sig om vad grannen äter på torsdagar, så varför bry sig om ifall grannen firar jul eller inte? 

 

Vi är alla människor med tankar och känslor och borde behandlas där efter.


 
 
Ingen bild

Talha khan

12 december 2015 17:28

Jag är oxå Muslim Sara, men Den kille är dum i huvdut tycker jag,Om han är Muslim han måste Respektra Tjejer o inte säger skit mot tjejer,
O så Klart du e INTE Rasist,

Sara Modigh

12 december 2015 18:58

Tack ska du ha :)
Jag anser inte heller mig själv vara rasist. Jag tycker faktiskt att rasism är riktigt otäckt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards