En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 10 april 2016

Vad har hänt? Varför är du så ledsen?

Av Sara Modigh - 10 april 2016 19:00

Oj, vad sliten du ser ut! Vad är det som har hänt? Vad är du ledsen över? Varför mår du så dåligt?


   

Så fort fasaden spricker och minsta lilla av min sjukdom börjar synas utåt kommer dessa frågor om vad det är som har hänt. Men grejen är att det är ingenting som har hänt, det är ingenting som är nytt.

Jag är sjuk och det är jag jämt. Jag har varit sjuk så länge jag kan minnas. Ärligt talat så vet jag faktiskt inget annat än att vara sjuk då det alltid varit en del av mitt liv.

Precis som alla människor har jag mina dåliga dagar, men eftersom jag är psykisk sjuk är dessa dåliga dagar värre än de flesta ens kan föreställa sig. 

På ett sätt är det ju ganska problematiskt att människor förväntar sig att något ska ha hänt så fort lite av dessa dagar syns utåt. Det blir problematiskt när personer förväntar sig att något måste ha hänt och man förväntas ha en legitim anledning till att må dåligt. Alltså att det måste finnas en händelse som orsakat att man är ledsen, nedstämd, deprimerad, fylld av ångest eller lamslagen av rädsla. 

Men när man har en diagnos som jag har så lever man med dåligt mående hela tiden och vissa dagar är bara värre än andra. Det finns liksom ingen specifik händelse som gör att jag har en dålig dag.

Det är bara en del av mitt liv.


Jag har mina toppar och dalar, men mina dalar går så otroligt djupt ibland. Det är snarare ett stup som jag trillar ut för med jämna mellanrum. Det har alltid vart så och kommer förmodligen också alltid att vara så. Jag mår fruktansvärt dåligt i perioder men jag gör mitt bästa för att hålla uppe en fasad av ett normalt liv. 


Så vad ska man egentligen svara när någon frågar vad som har hänt? För inget har ju hänt!

Det är ju bara en episod i en pågående psykisk ohälsa. Eller är jag bara konstig som blir upprörd och irriterad på den frågan? 

Men det känns konstigt för mig att få sådana frågor. För visst frågar man väl inte någon med KOL vad som har hänt varje gång den personen hostar? Varför då fråga någon med kroniskt återkommande depressioner vad som har hänt varje gång den är i en nedåtperiod? 


Jag är trött på frågan vad jag är ledsen över, för det finns inget svar. Det är fortfarande inget som har hänt, det är inge specifika saker det gäller. 

Det är bara en ledsenhet som erövrar mitt liv då och då, det är inget jag har kontroll över och hade det funnits något svar på frågan så hade jag väl löst problemet för länge sedan. 


Jag förstår ju att de som frågar detta inte gör det av illvilja, utan för att visa att de bryr sig och vill veta hur det är med mig. 

Men finns det inget bättre sätt att visa omtanke än att ställa frågan om vad som har hänt? 

Alla vet ju redan att jag är sjuk och att jag mår dåligt därför. 

 
 
Cecilia Johansson

Cecilia Johansson

10 april 2016 19:31

Bra inlägg... men synd att människor inte bryr sig mer när man mår bra. Är man sjuk, då bryr sig folk som man sällan pratar med. Tycker att man borde bry sig mer även när folk är friska.

http://www.ceciliajohansson.nu

Sara Modigh

11 april 2016 12:07

Ja, absolut borde man göra det.
Men generellt så behöver ju människor som genomgår kriser och sjukdomar mer stöd och hjälp än de som är friska. Som sjuk behöver man att folk bryr sig på ett helt annat sätt. Tyvärr är det så att man istället får de motsatta många gånger när man är drabbad av en psykisk problematik.

 
Maria

Maria

10 april 2016 22:28

Styrkekram till dig. Blir också irriterad på den frågan. Som för dig så går mitt mående upp och ner utan yttre påverkan.

http://www.borderlinelivet.blogg.se

Sara Modigh

11 april 2016 12:05

Ja, det blir ju tjatigt efter ett tag och svaret är ju ändå alltid detsamma, "Nej, det är inget som har hänt"

 
Ingen bild

Tore

12 april 2016 10:40

Kan Du beskriva lite hur Du vill ha ett bemötande då.
Sen om man tittar på dina bilder utan ha läst texten så ser man en tjej med artistförmåga/ambitioner. Att Du orkar detta mitt i nåt som liknar en psykos är väl en bedrift i sig.

Sara Modigh

12 april 2016 11:27

Istället för att fråga vad som har hänt, och på det viset kräva en anledning som rättfärdigar att jag mår dåligt igen.
Så kan man ju visa att man har förståelsen för att jag har den sjukdomen jag har och istället fråga (om man nu frågar för att visa att man bryr sig och är genuint intresserad av att hjälpa mig) "hur kan jag hjälpa dig, finns det något jag kan göra för att underlätta för dig nu när du är i en av dina svackor".

Som jag sa i mitt inlägg så förstår jag ju att få frågar vad som har hänt eller varför jag är ledsen av illvilja. MEN jag tycker frågan är jobbig just för att det känns som om jag måste framföra en bra anledning till varför jag mår dåligt för att rättfärdiga mitt dåliga mående. Det känns som om jag inte kan säga att jag har en specifik händelse eller sak som gör mig ledsen och får mig att må dåligt så har jag ingen anledning att må dåligt i så många människors ögon.

Jag har så många gånger i mitt liv blivit ifrågasatt varför jag är deprimerad "när jag inte har något att vara ledsen över", men grejen är ju att psykisk ohälsa inte funkar så. En depression är inte en normal ledsenhet som är en normal reaktion till en ledsam händelse och det är något som människor måste försöka förstå.
Att jag mår dåligt beror inte på att något har hänt. Det beror på att jag är sjuk, och det har jag alltid varit. Men ändå krävs jag på förklaringar om vad som har hänt och jag krävs på anledningar till varför jag är ledsen varje gång jag jag faller ner i det mörka måendet igen.


Uttryckandet i både text och bilder har blivit min räddning, där är där jag kan ventilera mig och ge utlopp för alla mina känslor och tankar. Jag är väldigt glad att jag hittat ett sätt att hantera mitt dåliga mående. Jag är glad att jag trots allt för det mesta orkar med det.

 
Ingen bild

Tore

14 april 2016 10:54

Det syns ju att Du har talang för uttryck i både text och bild.
Hoppas Du orkar utveckla det vidare. En youtubekanal kanske?

Sara Modigh

14 april 2016 11:12

Tack så mycket :)
Jag har faktiskt en Youtube kanal där jag lagt upp några videobloggar för länge sedan. Men jag är inte så bekväm framför kameran om jag ska vara ärlig haha
https://www.youtube.com/user/SaraOchJakob

 
Ingen bild

Jess

18 april 2016 19:08

Ja, folk kan vara lite klumpiga ibland.., utan att de menar illa. Är det nära vänner skulle jag ha svarat att inget har hänt men att jag är i en svacka just nu och är väldigt låg. Alltså jag skulle säga som det var. Jag tycker att det är jätteintressant att läsa din blogg och hur öppen du är. Det får en att tänka efter själv hur man resonerar om psykisk ohälsa samt hur man uttrycker sig. Du skulle nog kunna ge ut en bok och hjälpa många; hjälpa de med psykisk ohälsa och de som vill förstå mer. :)

Sara Modigh

19 april 2016 11:49

Ja det kan man ju absolut säga, hundra gånger om. Men problemet kvarstår ju att jag känner mig förminskad av frågan och den får mig att känna mig dum som inte har en anledning till varför jag mår dåligt den här gången heller.
Jag hatar känslan av att jag förväntas ha en anledning som förklarar varför jag är ledsen varje gång jag faller, detta trotts att alla vet att jag har en kronisk depression som kommer och går som den vill.
Jag förstår inte varför de kräver att det ska finnas en händelse eller specifik sak som gör att jag mår dåligt varje gång jag faller, för det är ju inte så sjukdomen fungerar.

Det hade vart häftigt att ge ut en bok, men jag har nog inte förmågan att klara av att skriva en haha :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards